Na posledním setkání Akademie MOderního Seniora (AMOS) se nám opět sešli dva přednášející. V první části nás problematikou „Mediální gramotnost a práce s informacemi“ provedla lektorka Hana Čepová. V druhé části došlo na praktický nácvik základů bezpečného chování, kterým nás provedl trenér bojových sportů Martin Jelínek. Níže poslední seznam „AHA“ momentů.
Hana Čepová, „Mediální gramotnost a práce s informacemi“
- ověřovat si informace, které se nám nezdají, hledat si je z různých zdrojů;
- informace o výrobcích, jejich kvalitě, složení atp. lze najít na dTestu, pro přístup ke všem informacím je třeba být zaregistrován a být předplatitel;
- Informace z politiky, ze světa atp. ověřovat např, u ČTK, na Českém rozhlase, na Hlídacím psovi, u Neovlivných, pak samozřejmě v angličtině např, u BBC;
- Často lze slyšet anglické slovo HOAX [:houks:] v překladu znamená: Falešnou zprávu, Mystifikaci, Novinářskou kachnu, Podvod, Poplašnou zprávu, Výmysl, Žert, Kanadský žertík;
- Klamavá reklama vyvolává ve spotřebiteli mylnou představu o nějaké skutečnosti, která zvýhodní některého ze soutěžitelů (výrobců, dodavatelů…);
- Zákon – Občanský zákoník, ČÁST ČTVRTÁ, HLAVA III., Díl 20, odíl 2 Nekalá soutěž, dále jednotlivé paragrafy;
- Kdo pomůže:
- ČOI – Česká obchodní inspekce, kde začít, Pokud nepomohou, určitě poradí kde jinde si stěžovat (dle konkrétního případu);
- Rada pro rozhlasové a televizní vysílání v případě reklamy vysílané v rozhlase a televizi;
- Státního ústav pro kontrolu léčiv, Ministerstva zdravotnictví a Státní rostlinolékařská správa v případech reklamy na léčivé přípravky, zdravotnické prostředky a přípravky na ochranu rostlin (pokud nejde o reklamu televizní nebo rozhlasovou);
- Krajský živnostenského úřadu jehož příslušnost se řídí podle sídla nebo místa podnikání zadavatele reklamy pro všechny ostatní případy;
- Ochrana spotřebitele – dobře zpracováno na stránkách MPO
- A pro zbytek potenciálních problémů – používejte selský rozum!
Martin Jelinek, trenér bojových sportů
viz níže fotogalerie 🙂
Mediální gramotnost a práce s informacemi